Забелязали ли сте, че навсякъде, където назначат нов директор, той решава да предприеме нещо различно, често драстично – да му се запомни името, да видят хората, че не е избран напразно. Много често, за съжаление, различността се оказва нелепост. Защото не е резултат от самостоятелно и логично управленско решение, а по-скоро е конюнктурно съобразяване с някаква ситуация, създадена от някакви хора. Обикновено те заемат, постоянно или временно, ръководни длъжности в института, стоят по-близо до този, същия директор и имат възможност честичко да му съобщават за съществуващи или несъществуващи проблеми – обикновено все във връзка с техни лични амбиции. Чудех се в каква посока ще поемат изненадите от сравнително новия генерален директор на БНР Милен Митев, когото познавам откакто бе назначен в правния отдел на радиото, чийто ръководител тогава се казваше Ирина Величкова. И преди няколко дни разбрах за една наистина уникална идея – да се обяви конкурс за главен диригент на Симфоничния оркестър на Българското национално радио. Че идеята не се е породила в главата на Митев съм абсолютно сигурна. Това може да го измисли само човек, на когото сегашният главен диригент не е удобен по различни причини (обикновено този вид неудобства не са професионално аргументирани, а свързани с лични отношения). И да внуши на генералния директор, че тъй като договорът на Марк Кадин изтича тази година, конкурсът е много удобен начин той да бъде сменен. Такива действия обикновено, по логиката на вертикалната структура на БНР, се предприемат от главата на съответния отдел, който в случая се нарича Музикална къща. От края на миналата година, след като предишният директор Галя Траянова почина, глава на тази структура, която обхваща музикалните състави и музикалната продукция на радиото отново, засега временно, е Теодосий Спасов. Очевидно е, че той не одобрява главния диригент на Симфоничния оркестър и е решил да го смени – чрез конкурсния инструмент. За причините се досещам, особено като хвърля поглед върху “експертния” състав, който Спасов изпоназначи в Музикалната къща. Именно разликата в равнището на експертизата между него и доведените приближени и това на главния диригент, струва ми се, е ключът към новото управленско решение, внушено на Митев.
Главните диригент по цял свят се назначават по преценка на интендантите или директорите на съответните музикални институти. В България – също. Конкурсите, които Министерството на културата организира и провежда са за директори на тези институти. А самите директори, по преценка, назначават главни диригенти на оркестрите, които ръководят. И поемат отговорност за това. (Сега не очаквам някой да ми каже как берлинските филхармоници избират диригента си – защото разликата в манталитета между тях и нашего брата е доста сериозна – особено по отношение на количеството работа и репетиционния процес. Този манталитет не се създава само с висока заплата.) Главният диригент обикновено е фигура с доказани качества, опит, способност да прецени какъв репертоар е необходим на оркестъра. Добре е той да има своите контакти с интересни солисти и диригенти, за да обогатява опита на оркестъра, който ръководи. Петгодишният престой на Кадин като главен диригент на СО на БНР има и своите високи и не толкова високи измерения. Но във всеки случай той, много преди да бъде поканен в радиото, се бе доказал като професионалист с близо 20-годишен опит на главен диригент, който преценява репертоар, солисти, диригенти, търси нови имена, определящи в утрешния ден световната музикална практика, търси нестандартни решения и по отношение на репертоара.
С този конкурс отново се доказва, че в България всичко е възможно. А и като оглеждам българските диригенти, които, знам, са абсолютно убедени, че са професионално годни за длъжността и сигурно ще участват в конкурса, засега не виждам по-добър вариант от сегашния главен диригент на радиооркестъра. Допускам, че ще се стигне и до там, на Кадин да му се съобщи, че и той може да се яви на конкурса. Колкото и обидно да звучи. Този, типично български сюжет скоро ще има своето развитие, защото комисията по конкурса вече се подбира. Допускам също, че до края на този сезон всичко в него ще се изясни.